Eerste week: Quito! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Annerieke - WaarBenJij.nu Eerste week: Quito! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Annerieke - WaarBenJij.nu

Eerste week: Quito!

Door: Annerieke Bouwman

Blijf op de hoogte en volg Annerieke

12 Januari 2013 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Het werd weer eens tijd voor een verhaaltje, al moet ik dat echt plannen want ik heb het druk genoeg. Deze week heb ik dus mijn eerste spaanse lessen gehad. En deze zijn echt leuk! Heel gevarieerd, we behandelen wat grammatica, praten over van alles en nog wat, behandelen wat cultuur, kijken een film of spelen bingo ! De docente Silvana maakt de lessen gewoon erg gezellig.
We hebben dus nog een film over tradities bekeken, shaman. Dit is een ritueel waar men de negatieve energie wil opvangen en wil laten verdwijnen. Dit doen ze op verschillende manier, rook, rare geluiden, besproeien je met alcohol, kloppen met stenen én gebruiken een cavia. Omdat deze dieren zo gevoelig zijn, zouden ze deze negatieve energie in zich op kunnen nemen. Ze gaan met de cavia over het hele lichaam, bewegen het ruw en levend heen en weer. En dan... snijden ze het open en ¨lezen¨ ze de cavia, wat voor negatieve energie die persoon had. Zo´n ritueel zou ik nou niet echt willen ondergaan..

We zijn hier trouwens met een hele groep meiden, (valt echt op dat er bijna geen jongens/mannen) zijn. Erg gezellig! Soms wel erg druk hoor ;). Het zijn trouwens vooral Nederlanders en verder Zwitsersen en Duitsers, ohja en één uit canada. Vind het echt leuk om zoveel verschillende en inspirerende mensen te leren kennen!

Omdat we met zo veel meiden in één huis wonen, de keuken heel klein en niet zo heel schoon is, en het uiteten erg goedkoop is gaan we eigenlijk bijna elke avond ¨uit eten¨. wel 1 keer zelf gekookt haha.
Dinsdagavond hebben we echt bij zo´n geweldig restaurant gegeten! Ik had iemand gevraagd waar we goedkoop uiteten konden en hij had het over een typisch Ecuadoriaans restaurant, nou dat klonk goed! Nooooou eenmaal daar aangekomen keek ik mijn ogen uit, moest zelfs bijna lachen. Het zag er zo schattig uit, zo´n heel simpel restaurant in een soort van garage met bijna alleen maar lokale bevolking. We werden wel echt aangekeken... Al keken wij ook wel goed in het ronte hoor. De ober vroeg meteen wat we wouden eten, uuuuhm hebben jullie een menukaart? Nou nee, het menu was simpel: rijst met bonen of linzen en kip, vis of rund met gebakken banaan. Het eten stond alla minute op tafel en een goed groot bord dat het was! Jummie aanvallen! Smaakte ook goed! (hier heb ik vandaag trouwens weer gegeten haha, kostte met cola maar 3,50 dollar). Van de week ook nog bij een Columbiaans restaurant gegeten, ook erg lekker! Je krijgt hier bij veel restaurants trouwens vers geperst sap bij LEKKAH LEKKAH!
Nu we het toch over het eten hebben.. Woensdag ochtend zijn we naar een markt geweest (dag ervoor is Ladiesnight, dus les op donderdagochtend schijnt niet zo´n succes te zijn...). De markt was zo gezellig! al houd ik sowieso erg van marktjes, lekker rondstruinen en kijken wat er allemaal is. Bij een fruitkraam hebben we echt zoveel soorten fruit geproefd! Ook heel veel exotische vruchten, meteen wat gekocht! Ook heb ik gefrituurde mais gegeten en jajaja SLAKKEN! Ik had zoiets van Oke Anne, niet te veel nadenken en gewoon DOEN! Ik probeer namelijk graag nieuwe dingen uit. Nou daar ging ik dan, sluuuurp het slakje uit haar huisje. Jummm, verrassend genoeg was het erg lekker (zoutig met limoen) dus ik heb er lekker nog 1 genomen :p. nooit gedacht dat ik het lekker zou vinden... We zijn ook naar het vleesgedeelte gegaan, nou keek mijn ogen uit wat ze daar hadden, kippenkoppen en poten, veel orgaanvlees. ohja en in het ¨eetgedeelte¨ nog een hele varken. Hier hebben we ook wat van geproefd, smaakte goed! Roos keek later nog in het varken, de organen zaten er nog in.. Verder hebben we ook nog over een dierenmarkt gelopen, waar je je eigen levende kip, cavia of gevogelte kan kopen (ohja en nog honden en katten als huisdieren). Ik wist wat ik op de markt ongeveer kon verwachten dus ik vond het niet heel erg moeilijk om te zijn. Want je weet dat het er in zo´n land zo aan toegaat, en waarom zou je wel kipfilet eten maar niet je eigen kipfilet van je kip eten? Vond alleen de omstandigheden waar de dieren in leefde wel hard... De kippen lagen vastgebonden te bakken in de zon, bijna dood....
Haha een oud vrouwtje wou trouwens nog met mij op dee foto, haha nou leuk! Wat ik alleen niet heb gegeten is cavia... Hier was ik eigenlijk wel erg benieuwd naar. Je krijgt de cavia in zijn geheel.. Maar moet zeggen dat ik ook erg vol zat van al het andere eten hoor. Onze docent eet trouwens geen cavia omdat ze het niet kan om het te eten, en dan wij als toeristen toch proberen dapper tocht ;)?!

We hebben deze week trouwens ook salsales gehad, jeej! Iedereen had een eigen partner, dus het was soort van priveles. De andere meiden waren echt super enthousiast, zelfde als ik was na mijn 1e salsa les, zo leuk om te zien! voor de volgende dag nog een les gepland!
zoals ik al eerder had gezegd was het woensdagavond ladiesnight, want hier gratis entree en cocktails betekende voor de meiden. Met de hele club naar een bar geweest, wat erg gezellig was. maar ik wou salsaaaaa! Uiteindelijk ook heen gegaan, entree was 8 dollar, maar afgedingt naar 4 en uiteindelijk betaald Amerikaan nog 2 dollar pp = 2 dollar pp wat we nog moesten betalen. Je zou denken dat iedereen hier salsa kan dansen. noooo, toch niet. ¨mijn dansleraar¨was er ook, dus daar hb ik ook nog even mee gedanst op een lekker snel nummer, dus was erg vet!!

Afgelopen dinsdag ben ik trouwens met Roos en Merel naar een punt geweest met uitzicht over de stad. Je moest met de taxi die kant op, die daar op je moest wachten omdat het een onveilig buurt was en moeilijk zou zijn om een taxi daar te regelen. Nouu dat hebben we mooi stom geregeld, we zijn opgelicht. zoo veeeeelste veel betaald dat ik me er een beetje voor schaam... Maargoed, leer je weer van!

Vandaag zijn we naar Old town gegaan, het mooie gedeelte van de stad. Echt veel gezien en de docent heeft veel verteld. Als iemand trouwens een beetje langzaam spaans praat kan ik het nog best oke volgen. Het leren heb ik trouwens nog geen tijd voor gehad... zoveel te doen hier. In de Old town hebben we een bastilique bezocht. Hier waren typisch ecuadoriaanse dieren op afgebeeld, bijzonder! Het klokkenwerk paste trouwens totaaaal niet bij het geheel, blauw... maargoed, de bastilique was dus erg mooi. We konden ook met een heeeeele stijle trap omhoog. nou vind ik dit altijd doodeng, maar heb mijn angst overwonnen en het gewoon gedaan :)! ben trots op mezelf. Heb hier trouwens nog mijn fleecevest laten liggen, dom! Ook nog in vele leuke straten en pleintjes geweest! zo een ander gedeelte van Quito he! verder nog bij het huis van de president geweest Rafael Correa, ook erg mooi! hier nog met van die wachters op de foto geweest.

Aanstaande week denk ik dat ik geen tijd heb om wat te posten, omdat ik dan naar Puerto Quito ga, de jungle en ik heb echt geen idee of ik daar internet heb. We will see! Ben trouwens wel toe aan wat natuur, want die uitlaatgassen van hier komen echt mijn neus uit. of eigenlijk gaat er teveel in.. mijn neus is er soms verstopt van..
Morgen gaan we trouwens naar de vulkaan Cotopaxi. Erg veel zin in! Hier gaan we wat klimmen, eten en mountainbiken. Ben erg benieuwd!!

Ik ga trouwens proberen foto´s erop te zetten, hoop dat het lukt!

Ik hoorde trouwens dat het in Nederlands goed winters weer ga worden, want heerlijk toch dat ik dan hier zit haha ;).

Lieve mensen ik denkt tot volgende week! Ohja en heel erg bedankt voor al jullie lieve reacties!

  • 12 Januari 2013 - 03:55

    Annerieke :

    Wowieeee ik zie ineens hoe lang het verhaal is geworden, haha. Nouja, hebben jullie wat te lezen!

  • 12 Januari 2013 - 04:05

    Annerieke:

    Foto´s zijn niet gelukt.... Morgen probeer ik het weer! Dan heb ik ook foto´s van cotopaxi!

  • 12 Januari 2013 - 14:30

    Andrea:

    Klinkt echt heel leuk Anne!! T is maar goed dat je haast geen tijd hebt om je verhalen te schrijven:)!! Veel plezier!!

  • 12 Januari 2013 - 15:45

    Stichting Muses:

    Leuk om je eerste ervaringen te lezen! Ziet ernaar uit dat je je niet snel zult vervelen;)
    Geniet lekker van alles! En wel nog de cavia proberen he..
    Gr Romy

  • 12 Januari 2013 - 16:01

    Rene:

    Heu Anne


    gaaf hoor, zo'n verhaal , geniet van al het moois en lekkers.ben benieuwd naar de foto's voor alle indrukken
    heeeeeel veel plezier in de jungle XX

    groet en kus van paps

  • 13 Januari 2013 - 11:02

    Lara:

    Hey Anne!

    Super leuk om je verhalen te lezen en te horen dat je het naar je zin hebt:) Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

    xxx Lara

  • 14 Januari 2013 - 16:39

    Rosan:

    hey Annerieke,

    Wat een leuk verhaal en wat maak je veel mee. Werd er gelijk vrolijk van en gelukkig heb je het naar je zin. Veel plezier in de jugle!!

    Liefs Rosan

  • 17 Januari 2013 - 11:29

    Paige:

    heeee annie,

    het klinkt allemaal zo leuk! ik ben echt jaloers haha.
    nu lekker in de jungle, ben benieuwd hoe je het daar vindt.
    kijk uit naar je volgende verhalen en misschien de volgende keer wel foto's.

    xxxxxxx

  • 21 Januari 2013 - 11:55

    Nienke:

    Hee Anne!

    Wat een avonturen allemaal, supervet!
    Heel veel plezier nog daar!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annerieke

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 11882

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 19 Maart 2013

Ecuador!

Landen bezocht: