San Cristobal, Galapagos! - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Annerieke - WaarBenJij.nu San Cristobal, Galapagos! - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Annerieke - WaarBenJij.nu

San Cristobal, Galapagos!

Door: Annerieke

Blijf op de hoogte en volg Annerieke

18 Februari 2013 | Ecuador, San Cristóbal

Hallo allemaal,

Na 3 dagen ziek te zijn geweest, heb ik vandaag eindelijk weer de energie om op mijn blog te schrijven. Wat overigens ook wel weer eens tijd werd. Ik heb nu namelijk al geen idee waar ik moet beginnen.

De eerste week op de Galapagos heb ik dus in een kinderdagverblijf gewerkt, met 2-jarigen. Moet zeggen dat ik het niet heel erg leuk vond.. maar dat komt deels ook omdat ik me op totaal wat anders had ingesteld, en anders had ik wel een leuk spel of liedje bedacht ofzo. De helft van de tijd voelde ik me ook wel een beetje nutteloos. Ik moest vooral helpen met de kinderen eten geven, gewoon op ze letten, beetje met ze spelen, ohja en de eerste dag al meteen een boekje voorlezen terwijl ik zelf maar half wist wat ik aan het vertellen was.. en verder gingen de kinderen elke dag onder de douche, en daarna een slaapje doen. De allerlaatste dag was nog het leukste! Het was een feestdag, en voor die gelegenheid gingen we met zijn alle bovenop de brandweerwagen zitten en het dorp rond rijden en zijn we naar het strand met ze geweest. Erg vervelend... wat het strand betreft, nog best gevaarlijk, want die kinderen rennen allemaal als gekken naar het water toe terwijl ze niet kunnen zwemmen. ik vond het trouwens nog best lastig om weg te gaan, want ik kende de kinderen wat beter en zij mij. van 1 jongen die nooit luisterde kreeg ik zelfs een dikke knuffel haha. maargoed die week daarna ging ik wel lekker naar het National Park! had er erg veel zin in.

Het hele weekend was er feest op het eiland, om het bestaan ervan te vieren. Erg veel gezelligheid dus! Vrijdagavond werd de Reina, koningin, verkozen. De meiden moesten dansen, modeshow lopen etc. verder was er heel veel muziek omheen, erg sfeervol. Een artiest die we hadden leren kennen moest ook nog optreden. Moest zeggen dat ik hem een beetje tegen vond vallen haha :p. goede muzikant, alleen zijn stem was beetje mager (dat ik dat durf te zeggen,,, ik zal mijn mond maar niet open trekken... whoeps). daarna hebben we nog karaoke gezongen, wat voor mij gewoon kijken is, want in het openbaar een beetje in de microfoon bleren is niet bepaald mijn ding, maar het was wel erg komisch!
Ik heb het trouwens nog helemaal niet over ons chillen daktaras gehad, met hangmatten en uitzicht op de zee, beautifulll.
De volgende dag was het tijd voor een nieuw avontuur. snorkelen! bij Isla Lobos en Kicky Rock. We gingen samen met Pablo en nog 2 Ecuadorianen waar ik eigenlijk nooit de naam van wist. Zij gingen ook nog duiken, wat ik eerst ook van plan was, maar vond het toch nog een beetje eng, dus dat word waarschijnlijk een andere keer!! Bij Isla Lobos aangekomen het water in gesprongen en gaan met die banaan! Het was heel erg mooi, vele verschillende vissen, soms zwom ik midden in een school, schildpadden en de zeehonden kwamen ook nog aardig dichtbij. Boven water zag je trouwens ook vanalles, zeehonden, pelikanen, bluefoot boobies en nog hoop andere vogels. Terug op de boot gingen we richting Kicky Rock, dit is een hele grote rotspartij in het water waar je haaien, schilpadden, zeehonden en vele vissen vind. het was hier tussen de 11 en 60 m diep, waar wij zwommen dan. Slik.... leek me toch best wel eng, zo'n zwart gat onder je. maar eenmaal in het wat viel het reuze mee! vond het zelfs heel vet en beetje rustgevend. Omdat Diede het wel spannend vond, en ik de eerste 5 min ook wel, zwommen we de hele tijd hand in hand hahha. Daar gingen we dan. we zagen eigenlijk alle dieren die ik hierboven beschreef. ik was eerst best bang voor de haaien, maar dat was nergens voor nodig, die zwommen zo vredig onder je! een zeehond kwam trouwens ook nog heel dichtbij, heeel speels, zo schattig! Door het slechte weer konden we helaas niet heel diep kijken... hoop dus op een betere keer! ik zwem trouwens liever op een plek waar ik de bodem niet kan zien dan dicht bij de rotsen, daar heb ik namelijk altijd het idee dat ik door een beest aangeraakt kan worden en soms zie ik zelfs de rotsen bewegen (hoezo paranoia?). Eenmaal op de boot regende het pijpenstelen, en laat het nou net een mooiweerboot zijn.. we zouden ook nog naar een strand gaan, maar dat ging dus niet door. eenmaal weer op het vaste land meteen naar ons huis gerend voor een warme douche.
's avonds was er weer life muziek op het sportveld. dit was echt super sfeervol! beetje salsa, merengue, cumbia. echt muziek ook om op te dansen, maarrr de meerderheid stond eignelijk alleen maar een beetje stom te apegapen naar de muzikanten... werd later gelukkig wel anders!

Waar ik trouwens echt gek van werd die dagen was van alle promotie rond de verkiezingen. Er rijden allemaal auto's rond met keiharde muziek aan (ook altijd de zeldfe, dus na een tijdje ken je ze wel) en luidsprekers. Opzich hadden we de rust van het eiland dus nog niet ervaren...
Zaterdag waren trouwens ook nog anderen aangekomen: Harro, Alexandra en Mario, waar we de volgende dag lekker me op het strand hebben gechilld.
's maandags was hier carnaval! wat hier verf eieren water en schuim betekent. het werd niet heel uitgebreid gevierd, alleen op het strand. maar onderweg begon het te regenen en het scheen er beetje saai te zijn. dusssss toen kwam Alex met haar eieren, bammmm op het hoofd van zieke Mario en de anderen. op dat moment vond ik mijn allergie voor ei totaaaaal niet erg haha. verder ook nog schuimgevecht. door al de regen kwam er alleen geen water meer uit de kraan... duss dat werd een lekkere douche in de regen! je moet toch wat?
Oooooooh ben ik nog een dag vergeten! We zijn die week nog een verder strand gegaan, namelijk Puerto Chino! Dit had Pablo geregeld samen met zijn vrienden. toch handig als je een local kent! En nog een verrassing, we gingen ook het meer El Junco bezoeken waar ik sowieso al een keer heen had gewild. het was wel bijzonder, het was namelijk een meer in een vulkaan. daarna gingen we nog naar Galapaguera, een schilpaddencentrum, hier zagen we mega schildpadden! daarna wat het tijd voor puerto chino, wat een prachtig strand zeg! en omdat het aan de andere kant van het eiland is, zijn er bijna geen mensen.
Op dinsdag ging ik samen met Harro naarrrr te hooglanden toe! en guess what? het was bij het schilpaddencentrum waar ik een paar dagen eerder was geweest. Omdat er geen enkele winkel in de buurt was hadden we boodschappen voor de hele week mee. het brood wat we last minute hadden gekocht was alleen al beschimmeld en het wc papier waren we ook vergeten, hmm goed begin. maar langleven de ranger die toevallig die dag naar het dorp ging. Deze ranger was trouwens gedurdende de gehele week onze 'begeleider'. Dinsdag kregen we een rondleiding door het schilpaddencentrum, hij vertelde ons super veel! heel erg leuk. verder hebben de waterpoelen moeten schoonmaken waar de schilpadden in baden ennn de kleine schilpadjes moeten tellen. Niet erg makkelijk, aangezien ze niet stil blijven zitten, alhoewel ze gelukkig ook geen speedy gonzales zijn.
De volgende dag mocht Harro al meteen mensen rondleiden! wow slikkk, ik was daar toch nog niet helemaal klaar voor, wou eerst de informatie wat beter weten. Duss ik heb het maar gebouden bij een plek waar ik mensen soms wat vertelde. ook 1 keer in het spaans! hhaha, moet je je afvragen hoeveel ik dan vertel hoor.. elke dag hebben we trouwens iets van 2 a 3 uur lunchpauze, wat opzich ook wel nodig is wat het weer betreft, want het is hotttt! 's middags eten we ook wel warm omdat je tijd zat hebt en de energie echt nodig hebt! we hadden alleen niets aan kruiden meegenomen, dusss eten was niet erg smaakvol haha.
die middag achterop de motot naar het strand, om deze schoon te maken.
laat deze nou al erg schoon zijn, dus dat was weer relaxen. Verder vertelde de ranger weer wat :).
De volgende ochtend begon vrij rustig, met de ranger veel feiten doorgenomen om me klaar te stomen voor het gidsen. en verder was er weinig te doen, dus ik zat een beetje te chillen. maar moet zeggen dat meerdere rangers dat ook doen hoor. soms is er gewoon wat minder te doen. De schilpadden eten trouwens echt vet grappig, met veel geluid, heb ik nog wel op een filmpje staan! dus als ik dat ooit zou kunnen oploaden kunnen jullie meegenieten. moet zeggen dat ik me even niet meer kan herinneren wat we die middag hebben gedaan..
de volgende dag stonden we om half 5!! op om de zonsopgang bij het strand gezien. deze was niet heel speciaal, maar het was wel heel erg leuk om te zien hoe de natuur tot leven komt. Ook nog een paar mooie foto's geschoten! omdat we het strand nog niet genoeg hadden gezien kwamen we na het werk weer terug. het was echt helemaal uitgestorven! zo relax. Ik kom hier trouwens ook echt tot rust, geniet van de omgeving! heerlijk. toen ik van de week met pap ging skypen vond ie mij er ook erg relax bij zitten haha.

Weetje wat we donderdag gingen doen, met een machette invasieve planten wegkappen en een pad creeeren. super vet haha. ik vermaakte me wel om een beetje met een machete in het weer te slingeren. Het scheen eruit te zien als ik aan het vechten was, wat ik me best kan voorstellen :p. vond het ook echt leuk haha. ondertussen vonden we nog een papaya en een ananas die we oppeuzelden, en we namen nog een ananas en een tros bakbananen mee naar ons huis. om de dag nog leuker te maken heb ik nog met een geweer geschoten, vraag me neit wat voor soort! hij was heel groot, maar had verder een hele kleine terugslag. Het was maar een beetje in het wilde weg hoor, zonder doel. Maar weer een ervaring rijker! en ik vond het weer super vet.
Vrijdag was wat minder spektaculair, zacht uitgedrukt... We hebben 4 uur lang achter elkaar voorovergebogen op een krukje gezeten, zand geschept in zakjes. erg spannend, en vooral erg prettig voor je rug.. Maargoed, 's middags waren we lekker vrij dus konden we al terug naar het dorpje. we hebben er trouwens ook helemaal geen bereik met onze mobiele telefoons.

Terug in het dorpje voelde ik me niet zo lekker en dat is eigenlijk zo gebleven tot gisteren. dit weekend heb ik dus helemaal niets gedaan, behalve een beetje in mijn bedje en hangmat gelegen, muziekje geluisterd en boekje gelezen, verveelde me verschrikkelijk! maargoed weer helemaal opgekikkerd ga ik vandaag een kijkje nemen bij Centro de interpretacion, centrum over het ontstaan van de eilanden en andere info. Lijkt me wel interessant! en morgen weer naar de hooglanden toe! naar de rust.
De tijd gaat trouwens echt zo onwijs snel, nog maar 1 maand te gaan, bizar!! Maargoed, niet aan denken en volop genieten van het prachtig land!

Heeft er trouwens iemand onderhand al plannen om naar Ecuador te gaan? ;)

Bij deze stuur ik jullie trouwens wat zon! haha

Ciao!

  • 18 Februari 2013 - 18:54

    Andrea:

    Gaaaaaaaaaaaf! Vooral het snorkelen!:) Enjoy! xxxx Andrea

  • 18 Februari 2013 - 21:11

    Rene:

    Hey Anne


    leuk verslag hoor,

    je talgebruik wordt steeds joliger , dus je bent daar duidelijk op je plaats met veel lol
    jammer dat Darwin al een poosje doo is , had vast een goede assistent aan je gehad
    Ik zou bij die schildpadden gewoon een sticker met nummer op de rug plakken , hoef je
    niet steeds weer opnieuw te tellen

    have fun en een maand is nog heeeeeeeeeeel lang , haha

    kus van paps

  • 18 Februari 2013 - 21:36

    Els:

    wow! wat zal jij het saai vinden, straks hier weer in Nederland! Gelukkig heb je nog een hele maand voor de boeg met nog meer mooie indrukken, nieuwe mensen, mooie dieren, ervaringen. Klinkt allemaal heel goed en het is dat ik een saaie muts ben, anders zou ik ook gaan..haha. Fijn dat je weer beter bent en volop kunt genieten. enjoy en hasta la vista. Ja ik kan ook spaans, heb alleen geen idee wat het betekent, hhahaha. xx

  • 18 Februari 2013 - 22:22

    Liselotte:

    Heee annie!

    wauuuwww wat gaaf allemaal zeg! Wat maak je veel mee! Echt jaloers dat het daar zo warm is maar in Nederland wordt het nu ook gelukkig wat warmer.

    Dikke kuss

  • 19 Februari 2013 - 09:07

    Heleen:

    Leuk verslag, Annerieke. Geniet er nog maar even lekker van!

  • 12 Maart 2013 - 16:50

    Thomas:

    Hoi Annerieke,
    Wat goed dat je je inzet als vrijwilliger. Wist je dat steeds meer jongeren die zich in een ontwikkelingsland inzetten en na afloop betrokken willen blijven een Wereldsupporter CV maken? Daarin kan je je ervaringen delen, je project blijven promoten en laten zien wat je allemaal na thuiskomst blijft doen voor de wereld om je heen.
    Als je je vrijwilligerswerk hebt geregeld via Activity International kun je voor je betrokkenheid na afloop ook nog eens in aanmerking komen voor een vrijwilligersbeurs! Maak een CV op www.wereldsupporter .nl en meld je aan voor de toelage!

    Heel veel succes in Equadorl nog!

    Vriendelijke groet,

    Thomas Karsdorp

    World Supporter Fund
    www.wereldsupporter.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annerieke

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 11879

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 19 Maart 2013

Ecuador!

Landen bezocht: