Welkom in de Jungle! - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Annerieke - WaarBenJij.nu Welkom in de Jungle! - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Annerieke - WaarBenJij.nu

Welkom in de Jungle!

Door: Annerieke

Blijf op de hoogte en volg Annerieke

31 Januari 2013 | Ecuador, Puerto López

Hallo allemaal,

Hoe is het leven in Nederland? Zoals jullie lezen maak ik veel mee, zo ook weer in de jungle! Wat een week.

Op zondag was het tijd voor onze trip naar Lago Agrio, richting de jungle. Het begon weer eens goed... We waren aan de late kant en toen schenen we ook nog eens een verkeerd kaartje te hebben, naar Riobamba, dat is echt totaal de andere kant op... Wat opzich al weer raar is, want we hadden die vrouw achter de balie echt duidelijk om een kaartje naar Lago Agrio gevraagd.. Maargoed, last minute nog kaartjes geregeld en gaan met die banaan, 6,5 uur ipv 4 uur in de bus. Werd onderweg ook nog misselijk, want er waren zooo veel scherpe bochten achter elkaar. Heb trouwens nooit last van wageziekte.. Weetje waar ik me trouwens over verbaas, dat echt tot nu toe alle hoofdwegen, dus ook naar de jungle, geasfalteerd zijn.
Aangekomen bij ons hotel in Lago Agrio verlangden we allemaal erg naar onze privekamer, waar we naar ruim 2 weken altijd hutje mutje op elkaar wel aan toe waren. tijd om in te checken.. Tja toen was er ineens geen reservering: watttttt? Duss uiteindelijk maar een 3 en een 2 persoonskamer genomen, betaald (geld later terug gekregen, we hadden al vooraf betaald) en gaan eten. Ik moet zeggen dat ik echt zo boos was, zat echt vol agressie. nou zo kende ik mezelf helemaal niet.. Zou ook wel te maken hebben met het feit dat we een lange reis achter de rug hadden, we ok al gedoe met ons kaartje hadden enn hongerig :p. Omdat ik zo veel boosheid in me had wou ik me graag uitleven in het sportgedeelte of in het zwembad. Zwembad was alleen leeg en sportgedeelte was ook niets... Toen maar lekker gegeten, een lekkere hamburger met frieten, eet ik nooit maar het smaakte me prima! uiteindeilijk goed kunnen slapen.
´s maandags was het dan echt tijd om de jungle in te duiken, eerst weer eens met de bus, 2 uur, een groenterijke maaltijd gegeten (hier krijg je niet zoveel bij het avondeten) en hup de boot in. daar begon onze trip, 2 uur lang in de boot. Waaaaaaaauwie ik keek echt mijn ogen uit! Ik nam de omgeving compleet in me op en genoot met volle teugen. Onderweg een aantal aapjes, veel vogels en een slang gezien. Aangekomen bij de lodge was het weer tijd om je ogen uit te kijken, het zag er vet chill uit! o.a. lekkere hangmatten en je had gewoon echt het idee in de jungle te zijn.
Na onze spullen gedropt te hebben was het tijd voorrr het zwemmen en de zonsondergang zien. Was echt super mooi! Enne weetje met ¨wie¨ we gezwommen hebben?! Gezellig tussen de piranjas en krokodillen. Yeah right.. Eerst geloofde ik ook echt niet dat je daar tussen kon zwemmen! Liet dus eerst maar de andere voor gaan, maar ben er toen zelf ook nog ingedoken. Zouden jullie durven ;)?
Na de zonsondergang nog wat caymannen proberen te spotten, wat niet echt was gelukt.

Daarna tijd voor het diner, jummmmmm, we werden verwend met een 3 gangen menu: soep, hoofdgerecht en fruit na. Dit was trouwens altijd het avondeten. ´s ochtends kregen we ook altijd een goed ontbijt en tussen de middag aten we ook warm. Aan al dit eten was je ook wel toe na al die activiteiten en de rest van de dag niets etend.
Dinsdagochtend was het tijd voor een wandeling door de jungle heen. Super vet. Onze gids vertelde ook veel over de omgeving, bomen enzo. 1 boom hielp om malaria te voorkomen (naja van de bast maken ze thee) en later die week voelde Dario (gids) zich niet lekker dus nam even een stukje schors van de boom mee, maakte daar thee van en de volgende dag voelde hij zich weer goed. Bijzonder!
Het klinkt misschien een beetje stom, maar ik had verwacht meer dieren tegen te komen, zoals slangen enzo. Ik dacht dat ik echt voor ze moest uitkijken.. Maar viel mee, aan de andere kant gelukkig maar, want anders loop je daar ook niet echt relax! Ohjaa, we hebben nog lekker door de modder gebanjerd. Een deel was namelijk was moerassiger? Was vet grappig, want je bleef nogal vaak met je voeten vastzitten.
Het is hier trouwens nu het droge seizoen, waardoor het water veel lager staat dan normaal. We hebben daardoor de pink dolphin niet gezien helaas.
"s middags gingen we, jaja, piranjas vissen! Dario deed even voor hoe dat moest, nou dat leek wel appeltje eitje. Maargoed, uiteindelijk heb ik dus echt helemaal NIETS! gevangen snik snik... Maar heb wel een paar mooie gezien van andere en natuurlijk het gebit geinspecteerd. In de avond was het tijd om de caymannen te spotten, en jeeeeej, we hebben er een paar goed gezien, zelfs 1 van heel dicht bij! En ik heb ze goed op de foto kunnen zetten joehoeee.

Woensdag leerde we een andere "jungle" kennen: dat van de regen. Met een tent als poncho de boot in gesprongen, op naar een plaatselijk dorpje gezin. Hier gingen we brood maken van casave. Wat daar wel niet bij komt kijken. Eerst moesten we de wortels natuurlijk uit de grond trekken, pellen, wassen, raspen, zeven, uitwringen en bakken maar! Het raspen ging mij trouwens niet zo heel goed af... Na nog geen 2 minuten had ik al in mijn nagel geraspt, auww.. Maargoed, brood gebakken en smullen maar. zat niet heel veel smaak aan, maar met jam of tonijn was het erg lekker! Ik vind het trouwens echt zo bijzonder dat je echt alleen maar van de wortel een brood kan maken, zonder dingen toe te voegen! Het zag er trouwns uit als een pannenkoek. OOK nog een plaatselijk biertje gedronken van een of andere vrucht.
De wc was er trouwens echt zoooooo vies, dat ik maar van het plekje vlak naast de wc gebruik heb gemaakt, omdat me dat toch wat hygienischer leek.. Toen was het tijd om jawel de Shaman te bezoeken! een medicijnman. Nou voordat je dat bent, pfoeeee heb je een lange en heftige weg te gaan. Deze Shaman had van zijn 8e tot 12e met zijn opa in de jungle geleefd en geleerd over allerlei planten, hij zag deze tijd ook niemand anders. Verder heeft hij tot zijn 40e geleerd, totdat het tijd was voor de grote beproeving.... Het drinken van een bepaalde vrucht. Je raakt ervan buiten bewustzijn en gaat hallucineren (en nee het was geen drugs.. jaja...). Als je na 24 uur wakker wordt ben je shaman. Maar het kan ook zijn dat je nooit meer wakker wordt of na meer dan 24 uur en je dan knetter gek bent. Tja je moet er wat voor over hebben he om medicijnman te worden... eigenljik gewoon puur vergif... Daarna nog 2 sessies gezien hoe hij te werk gaan. Een man uit onze groep werd geslagen met soort brandnetels, zijn rug was hierna helemaal vol blaren.. Hij was "ziek" dus zou zich snel beter moeten voelen. Het was trouwens een Belg die verkouden werd van de natuur... Hmmm, bij mij is het toch andersom, ik word verkouden van al die uitlaatgassen in Quito!

WOensdagavond voelde ik me niet lekker, dus ging vroeg mijn bed in en heb volgende ochtend volgenspotten gemist.. Voelde me daarna gelukkig beter, dusss kon lekker mee gaan peddeln in de boot. Ik zocht natuurlijk het beste plekje uit, voorin. Maar wel alleen, dus dat betekende altijd peddelen! Dat terwijl de andere konden wisselen. Maar een bikkel dat ik ben, heb ik het prima volgehouden :). Op het vaste land gingen we nog op slangentocht! Ik was een beetje scepisch, omdat het toch wel lastig was om allerlei dieren te zien. Maarrr na 5 minuten werden we al blij verrast door een ruim 5 meter dikke anaconda! Wowie, dat was wel ff indrukwekkend. Het was er trouwens vet modderig en je kon er totaaaal niet snel wegkomen, alsss de anaconda in actie zou komen. maar die bleef gelukkig rustig liggen.
in de avond was het tijd voor de nachtwandeling.... jep. En ik vergat natuurlijk mijn zaklamp, ook erg handig... Het was soms wel een heel klein beetje eng, maar wel leuk. Verschillende spinnen, kikkers en insecten gezien!
Vrijdag vertrokken we alweer naar Quito.. Maar eerst kregen we een heerlijk ontbijt: brownie en banaan met yoghurt en cruesli. Jumjumjum. Op de terugweg naar Quito moesten we trouwens een keer de bus uit. Inspectie van militairen! We moesten allemaal ons paspoort laten zien. werd wel een beetje zenuwachtig van de manier hoe ze naar je kijken. Daarna nog een keer.. Maar toen hoefde alleen de mannen er uit, die werden gefouilleerd en de tassen van de vrouwen werden even snel geinspecteerd in de bus. De reden van deze strenge controlen is dat we terugkwamen van een plek kort bij de grens met Colombia.

Aangekomen in Quito heerlijk gegeten en eens mijn bed in gedoken, want was zooooooo moe!

Het is alweer een lang verhaal geworden, dus vind het wel mooi geweest. Over het leven in montanita vertel ik volgende week denk ik een keer. Al denk ik dat dat vrij kort word.

Hasta luego!



ps. ga weer proberen foto's te droppen... Hoop dat het lukt!
pss.: Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties!!!!

  • 31 Januari 2013 - 08:43

    Aige:

    Wow anne, wat een verhaal weer. Lijkt me dood eng al die griezelige beesten haha!

  • 31 Januari 2013 - 08:54

    Rene:

    Mooi verhaal Anne , kan me helemaal voorstellen hoe je daar rondgelopen en geleefd hebt volgende week Galpagos, dus dat wordt iedere avond schilpadden-rodeo . have funXX

  • 31 Januari 2013 - 11:54

    Andrea:

    Klinkt weer fantastisch!! Enjoy. xxx

  • 01 Februari 2013 - 21:56

    Jan:

    Heey An,

    Wat een fantastische verhalen! Wens je veel plezier de komende dagen!

    x

  • 05 Februari 2013 - 18:55

    Els:

    tjeeeee, wat een heerlijk verhaal weer. Je gaat je nog vervelen als je terugbent. Geniet nog lekker. Ik kijk al uit naar de volgende blog. Al ag ik pas vandaag dat deze erop stond, hahaha.
    liefs en x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annerieke

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 11883

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 19 Maart 2013

Ecuador!

Landen bezocht: